Båtliv

Alla inlägg under december 2010

Av Anders - 29 december 2010 10:29

Man kan ju söka bland inläggen  här på bloggen via kategorier.

Vissa inlägg passar in på flera kategorier och andra kanske bara på en .

Nu har jag lagt till en kategori som heter ""nostalgi". Eftersom jag är intresserad av båtar och sjöfart från förr så kan det vara bra att samla allt sånt på ett ställe.

Det kommer säkert halka in ett och annat inlägg som inte har marin anknytning också.

Jag ska gå igenom bloggen och lägga till dom inlägg som passar in i "Nostalgihörnan" men det kommer kanske ta lite tid , det har ju blivit några inlägg med tiden.

När det gäller filmer och länkar som inte längre fungerar är jag jättetacksam om ni skriver en kommentar och meddelar mig det.Tiden räcker inte till för att sitta och kolla allt sånt själv.


Av Anders - 29 december 2010 10:23

Vi som är födda på 60-talet kommer ju ihåg Televinken som dök upp i TV-rutan ibland.

Jag hittade ett klipp i SVT´s Öppet arkiv där vi får lära oss lite sjövett.


Av Anders - 28 december 2010 18:32

Jag vet inte om det var någon som trodde att sjöräddarna sitter hemma i stugvärmen på vintern ,men så är i alla fall inte fallet .

Här ett reportage av tv 4 om SSRS i Vänern.

Av Anders - 26 december 2010 19:43

Förra sommaren körde jag Ice.net eller som det nu heter Net 1.

Anledningen till att jag valde deras mobila bredband är täckningen som dom faktist är överlägsna på enligt min mening.

Net 1 använder sig av en helt annan teknik än övriga mobila bredbandsnät.

Tekniken heter CDMA 2000 och anväder sig av den gamla NMT frekvensen 450 Mhz.

Men nu till det tråkiga .

När jag tecknade abbonemanget som var ett flex abbonemang som kostade 49 :-/ månaden + förbrukning fungerade det bra dom första månaderna.

Räkningarna skulle komma när summan överskred 150 kr, och det gjorde dom till att börja med.

Men helt plötsligt började räkningarna komma varje månad 49 :- +20:- i fakturaavgiften.

Det löste sig  i alla fall efter samtal till kundtjänst.

Det som inte löste sig var problemen med fakturorna som kom under och efter sommaren 2010.

Utan att gå in på några detaljer så kom det flera fakturor med med samma förbrukningsperiod.

När jag ringde kundtjänst så säger dom att det är i sin ordning.

-Jamen jag har en faktura där det står att jag betalt för den månaden redan.

-Då står det fel på den tidigare säger han.

-Ok då kan man inte lita på vad som står på era fakturor då ?

-Jag kan dra av 100 kr på fakturan som kompensation säger han då.

-Jaha så då erkänner du att det är fel då , I så fall vill jag prata med din chef för vi verkar inte kunna reda ut det här.

-Det ska jag framföra svarar han då .

Tiden går ,ingen chef ringer.

Jag ringer upp igen och samma kille svarar.

Jag påpekar att jag väntar på samtal från hans chef.

-Det kommer inte komma något samtal svarar han då.

-Nähä varför inte frågar jag.

Nä ,för att du kommer troligen få samma svar av honon för du har  betalat det du ska.

-Jaha men eftesom ni inte har ordning på ert fakturasystem och inget stämmer med datum mm så är jag fortfarande inte nöjd.

Men ok dra av den där hundralappen du erbjöd mig sist och avsluta mitt abbonemang sa jag i ren ilska.

Är ni fortfarande intresserade att ha mig som kund så kan du fortfarande be din chef ringa upp mig så vi kan reda ut detta .

-Det ska jag framföra svarade han.

Fortfarande har ingen ringt och det har snart gått ett halvår.

Nu har jag skaffat Telias mobila bredband och hoppas på ett bättre bemötande.

Jag kan säga att mitt förtroendet för mobil och bredbandsleveranörer ligger i botten efter alla tvivelaktiga säljmetoder man sett.

Om dom inte ljuger så är dom i alla fall vädigt duktiga på att undanhålla viktig information.

Läs mitt tidigare inlägg här: http://batliv.bloggplatsen.se/2010/03/27/2744117-akta-er-for-daligt-erbjudande-fran-telia-och-andra-teleoperatorer/#kommentarer




Av Anders - 24 december 2010 13:13

Ja då har vi kommit till Jul och det äntligen väder och blir lite ljusare.

Hittills har vi fått känna på riktig vinter med både kyla och mycket snö.

Båtlivet känns avlägset ,men någon kanske fått någon kul båtpryl i julklapp !

Själv har jag fått ett större ramminne min mini-pc som alltid är med i båten.


Jag får önska alla som har tittat in här en god fortsättning på julen och ett gott nytt år med många fina båtturer.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Balladen_om_briggen_Blue_Bird_av_Hull






Av Anders - 15 december 2010 17:42

Ja i början av Mars är det dags för 2011 års båtmässa Allt för sjön i Stockholm.

Det kanske kan bli ett besök där i år,nu var det  nog tre år sen vi var där sist.


Det är alltid kul att gå runt och spana på alla smarta tillbehör och ny kul teknik.

Men när det gäller dom största båtarna så får det nog stanna vid drömmar för min del.

Men man vet ju aldrig ..... V75 raden kan ju stämma en vacker dag   



Av Anders - 14 december 2010 23:00

Det har varit mycket spekulationer hit och dit om båtkörkort eller inte.

Det sista jag hörde var att om det blir av så blir det troligen ett högfarts-förarbevis.

Men det verkar inte vara någon prioriterad fråga .

Personligen tycker jag att man kan lägga resurser på att kolla så att lagar och regler som redan finns på sjön efterföljs.


I länken här nedan finns aktuell information om båtkörkortets vara eller icke vara.


http://www.fritidsskepparen.com/batkorkortet.htm

Presentation

Translate this blog

Sök i bloggen

Kategorier

Sök blogginlägg på karta

 

Arkiv

Skriv gärna i Gästboken

    

Besöksstatistik

free counters

Lyssna på Skärgårdsradion

Hemmahamn /Eniro Sjökort

 

Väder/ Blixtradar

 

AIS Håll koll på sjöfarten.

 

Gästhamnar och naturhamnar

Båtmässan på nätet

 

Om båtlivet i Sverige

    

Båtannonser

 

 

 

Omröstning

Hur hittade du hit ?
 Läser bloggen regelbundet
 Via länk från annan blogg eller hemsida
 Via länk från forum
 Av en slump
 Tips
 Via Google eller annan sökmotor.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Mina egna länkar

Butiker

Sjöfart Fartyg mm

Bloggar och Hemsidor

Hamnkameror Svenska

Hamnkameror Utländska

Sjöräddning just nu

Vädret vid Hammarsundet

aktuellt sjöväder hos dig.

Vädret i Askersund

Vädret i Lannafors

Tidningen Båtliv

Nyheter

Ny teknik

Senaste recepten

På TV just nu

Bloggping mm

bloggregistret

BloggRegistret.se

RSS

Gästboken


Skapa flashcards