Båtliv

Alla inlägg under april 2009

Av Anders - 26 april 2009 10:12

Då har vi fått badbryggan på plats .

Virket jag klätt bryggan med är ett trallvirke som heter Cumaru.

Dimmenssionen är 140X25 så det finns lite att slipa på.

Valde detta pga.att teak är hutlöst dyrt.Det här virket kostade ungefär 110:- m tek skulle nog kostat det tredubbla.

Nackdelen är vikten ,Det är ett otroligt hårt och kompakt träslag så jag hade nog inte valt detta till en mindre planande båt då man måste tänka på vikten.Virket skruvades med genomgående försänkta rostfria skruv längst fram och längst bak.

Vid dom två mittre balkarna förborrade jag och skruvade med rostfri 20mm plåtskruv underifrån.

Av Anders - 23 april 2009 21:51

Nu börjar konstruktionen ta form.

I dag var vi vid båten och passade in konstruktionen som ska bli en badbrygga till Zmira II .

När allt är färdigsvetsat, vilket jag får hjälp med återstår polering av hela konstruktionen.Sedan skall jag leta på något bra trämaterial att klä den med.Teak är snyggt men dyrt.

Det finns andra träslag som används till exklusiva altangolv som är något billgare ,Ek går också att använda..Vi får se vad det blir.

Här om dagen fick jag igång på min Ice.net router som jag ska ha i båten i sommar.

Har inte hunnit prova så mycket men det verkar vara ganska bra fart på uppkoplingen.Mellan 1,0 och 1,9 i nedlänk men betydligt sämre i upp men så är det ju oftast.

Den router jag fick tag i är av tidigare utförande och har något sämre hastighet i upplänken.

Men det är ju het suveränt att ha ett trådlöst nätverk i båten som hela  familjen kan dela på .Detgäller bara att lägga lösenord på nätverket så inte hela hamnen surfar på  uppkopplingen. då lär det bli segt.

Av Anders - 19 april 2009 21:14

I dag har jag tvätat och maskinpolerat skrovsidor upp till list.

Uptäckte att det röda vid vattenlinjen såg tråkigt ut, så den fick en uppsnyggning med ny färg också.

Nu börjar båtarna komma i vattnet.

Räknade till tio stycken sjösatta båtar i klubbhamnen i dag.

Zmira får stå på land ett par veckor till .

Men ska då förhoppningsvis ha en badbrygga monterad.


Av Anders - 18 april 2009 23:26

Nu ska Zmira få en badbrygga i aktern.

Funderingar har funnits länge men jag har aldrig kommit till skott tidigare.

Anledningen är att det finns inget att köpa som man bara kan skruva dit på en båt med en sån modell på akter.

Ska det bli någon stil på det hela blir det till att konstruera själv.

Med  tips från Kjelle i Caravelleklubben har jag bestämt mig för en modell enl. bilden nedan .Fästen i bakkant skall vara två st som går ner till bärplanet.

Har i dag tillverkat en mall i elrör som jag lämnat till en kompis som har resurser och kunskap att svetsa  rostfritt.

Fortsätning Följer....................


Av Anders - 12 april 2009 23:26

I dag var vi hos Zmira och befriade henne från pressnenningar och täckställning.

Skönt med så fint påskväder, nu är det full fart i båtklubben.

Jag hann även med att reparera botten i ankarboxen med polyesterplast och glasfiberväv.

Den gamla plasten hade fått sprickor med läckage som följd.

Men nu skall det vara tätt och bra så vi slipper få blöta dynor .Nästa helg blir det tvätt och polering om vädret tillåter.

Har bokat sjösättning den 3/5.



Av Anders - 10 april 2009 19:15

I dag har jag äntligen kommit igång med byggprojektet igen.

Har fått i ett fönster i takkupan.

I dag såg vi första sädesärlorna i trädgården.

 Nu börjar man bli båtsugen också ,Måste åka ner till båten och täcka av någon dag .Jag har lite plastreparation att göra i botten på ankarboxen i fören.Sen är det ju det vanliga Putsande och gnidandet för att få skrovet blankt och fint igen.

Nu ska jag  gå och lägga på Fläskfilén på grillen.



Av Anders - 5 april 2009 21:48

Bilderna får tala för sig själva.


Presentation

Translate this blog

Sök i bloggen

Kategorier

Sök blogginlägg på karta

 

Arkiv

Skriv gärna i Gästboken

    

Besöksstatistik

free counters

Lyssna på Skärgårdsradion

Hemmahamn /Eniro Sjökort

 

Väder/ Blixtradar

 

AIS Håll koll på sjöfarten.

 

Gästhamnar och naturhamnar

Båtmässan på nätet

 

Om båtlivet i Sverige

    

Båtannonser

 

 

 

Omröstning

Hur hittade du hit ?
 Läser bloggen regelbundet
 Via länk från annan blogg eller hemsida
 Via länk från forum
 Av en slump
 Tips
 Via Google eller annan sökmotor.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Mina egna länkar

Butiker

Sjöfart Fartyg mm

Bloggar och Hemsidor

Hamnkameror Svenska

Hamnkameror Utländska

Sjöräddning just nu

Vädret vid Hammarsundet

aktuellt sjöväder hos dig.

Vädret i Askersund

Vädret i Lannafors

Tidningen Båtliv

Nyheter

Ny teknik

Senaste recepten

På TV just nu

Bloggping mm

bloggregistret

BloggRegistret.se

RSS

Gästboken


Skapa flashcards