För ett tag sedan fick jag ett till synes bra erbjudande från Telia.
Vi har och har alltid haft telia som leverantör av både det fasta bredbandet och Hemtelefonen.
Eftersom jag ändå inte är så sugen på att binda upp mig 18 månader så blev brevet liggande.Häromdagen kom dock ett nytt ännu större brev med ett sista chansen erbjudande.
I dag tog jag mig tid att plocka fram fakturor och jämföra.
Man skulle alltså få bredband och fast telefoni för 339:- imånaden,Nästan hundra kronor billigare , inte att förakta.
Men när man loggar in på telia och ska göra beställningen så framgår det (om man är observant) att det är bredbandstelefoni dom priset avser.
Det gick visserligen att bocka för traditionell telefoni , men hoppsan då hoppade priset epp ett snäpp.Bockar men sen i nummerpresentation som vi alltid haft var det tydligen hela 20 kr. i månaden man skulle spara på att binda sig i 18 månader.
Min erfarenhet är att det sälllan är några större summor att tjäna på att byta operatör eller binda upp sig på 1,5-2 år vilket är ganska lång tid.
Många säljare upplyser inte om alla detaljer och många känner sig lurade i efterhand.
Tre har just nu ett erbjudande om att spara si och så mycket pengar.
Men deras säljare som ofta står ute i varuhus är inte särskilt noga med att upplysa om att besparingen bygger på att den fasta telefonen kopplas bort och ditt vanliga nummer kopplas om till mobilen.
24 månaders bindningstid och ett jäkla krångel om man ångrar sig när man kommer hem.
Vad har ni för erfarenheter av telefon och internetleverantörers avtal och erbjudanden.
Det skulle vara kul med lite inlägg i ämnet.
Länkar i ämnet.
http://blt.se/nyheter/karlskrona/arvid-83-kanner-sig-lurad-av-forsaljare(1467972).gm
http://allehanda.se/start/harnosand/1.1844389--jag-kanner-mig-lurad-
micke
27 mars 2010 14:20
Har inte så mycket erfarenhet om olika avtal och sånt, blir mest trött på alla säljare som ringer om allt och dom säger att dom är hela tiden billigare en andra, men man kanske inte bara ska se till priset hela tiden fast det är lockande ibland, man kanske ska se till hela utbudet och hur seriösa dom är, men telefon försäljning det säger jag stop för när dom försöker sälja till oss.
http://vinylen.bloggagratis.se
Telia Kundservice
27 mars 2010 17:35
Hej!
Mitt namn är Daniel Leuschner och arbetar på Telia kundservice,
Jag måste först och främst be om ursäkt för att vårat senaste reklamutskick inte var så pass tydligt att det är bredbandstelefoni det rörde sig om i paketpriset. Detta har de tagit till sig och kommer förbättra utskicken i framtiden.
Det finns fortfarande paketpris för bredband och fast telefoni. Dock är dessa inte lika låga som de paketprisen med bredbandstelefoni.
Jag får tacka för dina synpunkter och skall föra dessa vidare.
Jag ber än en gång om ursäkt för att vi inte var tillräckligt tydliga.
Med vänliga hälsningar
Daniel Leuschner, Telia kundservice
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15859
AndersW
28 mars 2010 23:41
Tack daniel för ditt snabba svar.
Måste erkänna att jag blev lite förvånad att ni hittade mitt blogginlägg så snabbt.
Jag har svarat på er frågeenkät.
Men jag avvaktar nog med att binda upp mig på någon längre tid.
Funderar faktist på att bara köra mobilt bredband i framtiden.
Och som mobilt bredband har jag Ice.net som leverantör.
Då vi vistas mycket på ostkusten i båt ,och då ofta i yttre skärgården har jag inga större förhoppningar att Telias eller för den delen inga utav dom andra leverntörernas mobila bredband ska fungera tillfredställande.
Ice.net har ju en teknik som skiljer sig från dom övriga, den heter CDMA och använder den gamla 450 Mhz frekvensen och har en mycket bättre räckvidd.
Och har man inget fast bredband så behöver man ju inte fasta telefonen heller.
http://www.batliv.bloggplatsen.se
Marie
28 december 2012 20:56
Bemötande?
Har kvartalsfakturor. Mitt avtal med Tellia inbegriper mobilt bredband a´199:- per månad. Fakturaavdelningen har jag inget avtal med om fakturaavgift.
Beslutar Telia sig för att ändra sina fakturarutiner till månadsfakturor är det deras problem. Kunden skall inte betala en fakturaavgift varje månad. Kunden kan inte tvingas att ha e-fakturor.
Räkna ut vad 200:- i fakturaavgifter blir för alla Telias kunder så inser man att är det inte ekonomisk brottslighet så är det iallafall inget att skryta med att man har gratis e-fakturor. Det har andra bolag också. Andra bolag tar dock motsvarande 79-169:- för mitt surfande per månad.
E-faktura? Vilken bluff. Då byter jag mail varje dag 365 dgr om året. Skriv månadsbeloppet på hemsidan....ha, ha förklara gärna för revisorn vilket OCR nr fakturan har och finns det inget som heter god redovisningssed vad gäller fakturanummer?
Att inte folk kontaktar Konsumentombudsmannen eller Allmänna Reklamationsnämnden. Fruktansvärda summor efter några år för alla konsumenter.