Direktlänk till inlägg 24 februari 2009
År 1837 byggdes hjulångaren Erik Noredevall .Det var en så kallad Fiolbåt med skovelhjulen inbyggda i skrovet för att passa att gå på Göta kanal.
en sommardag 1856 gick Erik Nordevall ut från Vadstena lastad med bland annat brännvin från Vadstena slott.
Kapten Bergström lämnade efter en stund över rodret till Rorgängare Eriksson som även han lämnade över rodret till en besättningsman vid namn Eliasson. Eliasson fick informationen att han kunde gå hur nära ön Jungfrun han ville.Han gjorde dessvärre misstagert att gå norr om ön där ett grund finns.
Erik Nordevall gick hårt på grund och kunde först ett par dagar senare dras loss.Båten hade dock så stora skador att hon gick till botten.
Sen dess har nu Erik nordevall legat i tryggt förvar på 45 meters djup.
år 2000 bildades föreningen Hjulångaren Erik nordevalls bärgning.
http://www.nordevalls-bargning.com/sv/
I Forsvik håller man på att bygga en replik av Erik Nordevall , Erik Nordevall II som skall sjösättas 6.e juni i år .Erik Nordevall II skall sedan bogseras till Motala för at få sin ångmaskin moterad precis som sin föregångare fick.
Allt detta skall bli intressant att följa. Här kan man läsa mer om bygget som pågår för fullt. http://www.nordevall.com/se/gazeti/1/hem
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
8 | |||
9 |
10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 |
|||
16 |
17 | 18 |
19 | 20 | 21 |
22 | |||
23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
||||
|