Båtliv

Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Anders - 22 mars 2009 19:14

Jag har skaffat en stationär dator av mindre modell som jag tänke prova att ha i båten i sommar.

Dels för navigation, men även för surf filmtittande och kanske även tv.

Skärmen går att köra direkt på 12 v ochdrar ca 20w.

Datorn skall jag till att börja med köra på en inverter somjag har sen tidigare .

Vid test i bilen verkar  det fungera bra .

Visserligen blir strömförbrukningen högre än med en bärbar dator .

Fördelarna med stationärt är att är att man kan bygga in själva burken på något bra ställe och bara ha skärm och trådlös mus framme.

Har även ett trådlöst tagentbord som man tar fram vid behov.

Hela paketet drog vid test hemma ca 90-100w vilket är mindre än halvljuset på en bil.

Det finns 12 v strömförsörjningsdelar att bygga om datorn med om man vill slippa Invertern,det blir ju trots allt lite förlust där.

Fördelen med 220v dator är  att när man ligger i hamn slipper man belasta batterirna.

Då vill man ju så snabbt som möjligt ladda upp batterierna istället.

Min gamla bärbara dator drog vid test hemma 50-60 w med batteriet i.

Tog jag  ur batteriet som är dåligt sjönk förbrukningen till ca 30W.

Något att tänka på vid 12volts drift av bärbara datorer.

När jag flyttade över färdspåren från min gamla dator som jag haft sedan 2003 så kan man  se att det är några vändor man kört med båten på vissa ställen.(nedre bilden)


Presentation

Translate this blog

Sök i bloggen

Kategorier

Sök blogginlägg på karta

 

Arkiv

Skriv gärna i Gästboken

    

Besöksstatistik

free counters

Lyssna på Skärgårdsradion

Hemmahamn /Eniro Sjökort

 

Väder/ Blixtradar

 

AIS Håll koll på sjöfarten.

 

Gästhamnar och naturhamnar

Båtmässan på nätet

 

Om båtlivet i Sverige

    

Båtannonser

 

 

 

Omröstning

Hur hittade du hit ?
 Läser bloggen regelbundet
 Via länk från annan blogg eller hemsida
 Via länk från forum
 Av en slump
 Tips
 Via Google eller annan sökmotor.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Mina egna länkar

Butiker

Sjöfart Fartyg mm

Bloggar och Hemsidor

Hamnkameror Svenska

Hamnkameror Utländska

Sjöräddning just nu

Vädret vid Hammarsundet

aktuellt sjöväder hos dig.

Vädret i Askersund

Vädret i Lannafors

Tidningen Båtliv

Nyheter

Ny teknik

Senaste recepten

På TV just nu

Bloggping mm

bloggregistret

BloggRegistret.se

RSS

Gästboken


Skapa flashcards